dag 9 zondag 1 mei van Hanoi naar de bergen van Mai Chau.

1 mei 2016 - Hoi An, Vietnam

Het is inmiddels zondag 1 mei en onze reisgenoot Nienke is jarig. 15 jaar!  Youri en Nathalie hadden de avond ervoor ballonnen en een happybirthday briefje aan de hotelkamer deur van het Moonviewhotel gehangen. Na de drukte van Hanoi gaan we op weg naar het platteland in de bergen waarde bergstammen leven. Dit gebied heet Mai Chau. Na ruim 3,5 uur rijden zijn we er. We slapen in een homestay in het mini dorp Pom Coong bij een familie van de stam white Thai. Deze hebben een eigen klederdracht. Deze familie leeft hier ook en exploiteert hier een soort van logeerkamers. Kortom we slapen met z'n vijven in een ruimte van een palenwoning tussen de rijstvelden. Matras op de grond en klamboe eroverheen. Vanuit je bed zie je de bergen, de groene rijstvelden en voel je de rust. De koeien staan aan de overkant en de kippen rennen rond in het dorp. Na een lekkere lunch mogen we even bijkomen van de reis en bijkomen van de warmte want het is drukkend hier in het dal zo rond de 37 graden. Want om half 4 moeten we de hangmat uit voor onze activiteit van vandaag een fietstocht door de omgeving met een lokale gids. Mooie tocht door het toeristengedeelte nabij waar we gelukkig niet zitten, de bush, kleine dorpjes, mooie rijstvelden en natuur. Op een zeker moment moesten we een bruggetje over fietsen gemaakt van bamboepalen die een beetje ronddraaiden. We hadden ook de nodige stops niet enkel voor foto's maar ook fietsprobleempjes. Lekke band van Johan, och die pompen we op en Phuong gaat erop. Maar dit kon totdat Nathalie's trapper er bijna afviel. Dus Phuong op deze fiets en Nathalie op de fiets met een zachte band. Chinese kwaliteit werd geroepen want dit zijn niet echt hun vrienden geloven we. Maar goed veel lol en ons prima vermaakt. Bij terugkomst hadden we taart om de verjaardag van Nienke te vieren. Ze kunnen prima taart maken hier. Voor Nienke hadden we een mooie boekenlegger, spiegel en notitieboekje gescoord. Tijdens het samenzijn kregen we gelijk een mooie openbaring van onze gids Phuong. Na een globaal babbeltje hoeveel tours, wat voor soort mensen vertelde hij ons dat hij zijn geheim wel na een week wel met ons wilde delen. Hij is de mede-eigenaar van Tropical Travel. De lokale reisagent in Vietnam van Koning Aap. Kortom we zijn met de baas op stap. Prima! Tijd voor avondeten maar eerst douchen en ons wapenen tegen muggen. Ook nu weer heerlijk voer. Echt lokaal eten. Na het eten hebben we nog allemaal kaart spelletjes gespeeld. Gezellig was het want wij moesten het licht uitdoen voordat we onder onze klamboe kropen

1. Ria van Rixel:
    2 mei 2016
    we genieten met jullie mee hoor.