Dag 4 dinsdag 26 april Cu Chi tunnels en Cao Dai tempel In Tay Ninh

26 april 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Excursiedag vandaag vertrek om 7:30. Rond 9 uur arriveren we bij de Cu Chi tunnels ongeveer 70 km Noord-West van Ho Chi Minh City. We hebben de ingang van Ben Dinh. Deze schijnt iets minder druk te zijn. Het is een Tour in het bos met allemaal uitleg over de geschiedenis van de Vietnam oorlog en Vietcong.  We zien eerst de geheime openingen  waar je ineens uit kan komen. Youri mag het proberen. Het is smal aan het einde van de tunnel met Een deksel van bladeren. We zien ook vreselijke martelwerktuigen die verstopt zijn als boobytraps. Ingenieuze uitvindingen om de Amerikanen te misleiden en op het einde mochten we nog een stuk door de tunnel  kruipen om een idee te krijgen hoe dat voelt. Nog wat uitleg over de historie waar ze allemaal gezeten hebben en hoe het gangenstelsel liep en toen snel door naar de Cao Day tempel in tay Ninh, dit ligt vlak bij de grens van Cambodja. We kosten snel doorrijden want de dienst begon om 12 uur. Deze tempel is vrij uniek want hier komen alle geloven bijeen. En deze godsdienst schijnt enkel in Vietnam voor te komen. Volgens de reisgids lijkt het religieus sprookjesland het gebouw. Mix van een Europese kerk, Chinese tempel, Vietnamese pagode en moskee. Overal zie je een alziend oog afgebeeld; symbool voor god en het cadoisme. Het cadoisme is gebaseerd op lao te, confucius, Jezus en boeddhisme. De priesters hebben gekleurde gewaden aan. Geel staat voor boeddhisme, rood voor confucianisme, blauw voor taoisme. Novicen en leken dragen witte kleding. Bij het altaar staat een wereldbol. Het was heel druk met toeristen want we werden allemaal naar het balkon gedirigeerd dus vechten om een mooie foto te maken van deze indrukwekkende mis. En bijna flauwvallen van een stinkende kabouter die zijn oksels om hoog deed om boven je hoofd een foto te kunnen maken. Ach 45 minuten later kwamen ze allemaal naar buiten daar konden we nog eens goed kijken hoe ze eruitzagen. Naast de tempel was ook nog een apenbos. Grappig. Na de lunch snel naar het hotel maar eerst een stop bij een rubberplantage en bij een kraam wat ratten verkocht. Zoveel ratten passen er in een kooi en dat voor een delicatesse.  Bij terugkomst wilden we nog even plonsen in het zwembad en douchen voordat we de kamer uit moesten om 18 uur.
Het zwembad is hilarisch. Slalommend zwemmen tussen de zwemleerlingen. De badmeester was blij dat we er uit gingen rust in het water. Snel douchen en koffer pakken en snel eten in de buurt. Samen met Linda en Nienke kriskras eten van de kaart besteld en weer gesmuld. Johan en Nathalie hebben nog snel een take away  koffie gehaald en precies op tijd terug om 19:30 voor onze transfer van een uur naar het treinstation van Bien Hoa. Dit ligt iets noordelijker van Saigon want de brug tussen Ho Chi Minh en Bien Hoa is beschadigd door een schip. We konden niet helemaal de weg naar het treinstation vinden en nadat een paar mensen de weg hadden gewezen tot onze hilariteit want hun taal klinkt of ze heel boos zijn als ze praten maar ze zijn dus super behulpzaam waren we er. Wachten tot de trein er was rond 22 uur. Op naar een 15 uur durende reis. We delen de slaap coupe met Nienke en Linda. Youri en Nienke bovenin die gelijk hun kwartier maakte bovenin. Johan slaapt met Phuong en 2 dames in een coupe. Best luxe 4 bedden. Redelijk schoon. Vervolg dag 5. Ontbijt op bed.