Dag 3 Mekong Delta

25 april 2016 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Vandaag staat op het programma een bezoek aan de Mekong Delta. Om half 9 vertrek voor een 2 uur durende reis. Koffiestop op verzoek. Vers bakkie heerlijk. We werden gebracht naar een niet toeristisch gedeelte van de Delta. Maar eerst de lokale markt waar ook wij een bezienswaardigheid waren. Youri was favoriet met z'n korte haartjes en nog blanke tint. Op zoek naar kikkers, slangen, paling, kippen,  levende garnalen etc. Enkel de waterratten niet gevonden. Maar wat zijn er veel verschillende eieren, rijst en vers fruit. Vooral van het laatste werd gekocht om te proeven. Gele watermeloen, jackfruit, ramboutan. Hup de boot op om te gaan varen. Eerst een gemotoriseerde boot en daarna moesten we overstappen op een klein bootje waar er gepeddeld werd. Strohoeden op voor de hitte. Maar wat een rust hier. En dan ineens een restaurant. Smullen maar alles vers een lesje loempia's maken met vis en nog veel meer. Om het te verbranden moesten we door het gebied gaan fietsen. Smalle betonnen wegen met water aan de zijkant, uitwijken voor brommers en de lokale bevolking die zich vroeg waarom we fietsten met zulk warm weer. Toen de lesjes educatie hoe worden rieten matten geweven en van wat. Tijdens de boottrip terug nog een bezoek aan de kokosnotensnoepjes business. Met als afsluiter de stenen fabriek. Erg leerzaam. Op de Mekong rivier heb je dus hele rustige stukken met aftakkingen en een iets drukker vaarwater. Jammer dat het zo vervuild is met troep. Uiteindelijk om half 7 terug waarbij we snel naar het zwembad renden om af te koelen. Beetje vreemd zwemmen hier want er wordt continue zwemles gegeven. En daartussen mag je proberen te zwemmen. Mooie badpakken hier met lange mouwen en rokjes. Wel wordt er trouwens continue gewaarschuwd als je de straat opgaat om op je spullen te passen. Ik kreeg het verzoek om mijn sieraden af te doen want momenteel is het erg populair om die af te rukken net als het stelen van mobiele telefoons uit je hand. Om de dag af te ronden hebben we met z'n drietjes gegeten bij de streetfoodmarket. Allemaal stalletjes voor elk wat wils. Voor Omgerekend 4 euro voor een maaltijd met bier hoor je ons niet klagen. Nu lekker tukken. Morgen roept de wekker om 6 uur..

1. Bettina van Rixel:
    25 april 2016
    Hoi, nou wat een mooie verslagen te lezen. Net of we meereizen in jullie rugzak.
    Prachtig, geheel andere wereld.
    Ook heel herkenbaar van mijn ooit lang geleden reis door Azië.
    Een fijne voortzettingen en kijk alweer uit naar het volgende dagverslag.